Radio Relyveld 15

Gideon Relyveld zet zeldzame muziekwerken in de schijnwerpers :

Exotica Aflevering 2 :

FILMISCHE EN MUZIKALE VERBEELDING VAN EXOTISCH GETINTE EN VERRE OORDEN.


  Download de flash speler om dit te zien.


  Download de flash speler om dit te zien.


  Download de flash speler om dit te zien.


  Download de flash speler om dit te zien.


  Download de flash speler om dit te zien.

FILMISCHE EN MUZIKALE VERBEELDING VAN EXOTISCH GETINTE EN VERRE OORDEN:

MUZIEK VAN DE FRANSMAN JACQUES IBERT (1890-1962) EN DE AMERIKAAN ROY HARRIS (1898-1979)

Gideon Relyveld zet aparte muziekwerken van dit ‘componerende tweetal’ in de schijnwerpers met bijzondere plaatopnamen. Nu voor het eerst te beluisteren in deze samenstelling, met een Russische ‘intro’ en twee Engelse ‘intermezzi’.

Met een Muzikaal Saluut aan Eddy Terstall die als cineast met Spinvis een bijzondere bijdrage heeft geleverd. In deze aflevering speciale aandacht voor zelden uitgevoerde en spectaculaire orkestwerken met een spetterende ‘drive’ van de toondichters Roy Harris en Jacques Ibert. Het was Harris die mede door zijn genoten muziekopleiding in Frankrijk, en het veelvuldige gebruik van de polytonaliteit de ‘Franse Slag’ te pakken kreeg. Van Ibert geniet zijn Fluitconcert uit 1933 (als ‘testcase’ in conservatoria) bekendheid. Het exotisch getinte werk “Escales…” is een Evocatie en Ode aan het Zonnige Zuiden, Mediterrane Steden en Prachtige Blauwe Luchten. Als een Fransman componeerde hij tevens een Ode aan het Amerikaanse orkest van Louisville.

Aflevering 2:

TUNE: Gioacchino Rossini (1792-1868): “Hachis Romantique”, uit “L’Album pour les enfants adolescents” (behorend bij het totaal aan o.a. kleine stukken voor piano, gecomponeerd tussen 1857 en 1868, die Rossini zijn zogeheten “Péchés de Vieillesse” – ofwel “Zonden der Ouderdom” heeft genoemd), Paolo Giacometti (piano: Pleyel 1858);

1. Dmitri Kabalevsky (1904 -1987): Ouverture “Colas Breugnon” op.24, Allegro – Presto – L’istesso tempo – Presto (1936-’37), BBC Philharmonic o.l.v. Vassily Sinaisky (opname in Studio 7, New Broadcasting House, Manchester, van 21 juni 2002);

2. Alan Rawsthorne (1905-1971): Uit Pianoconcert nr.1 (1939, herzien in 1942), deel 1: Capriccio, Allegro molto – Presto, Geoffrey Tozer (piano), London Philharmonic Orchestra o.l.v. Matthias Bamert (opname in Goldsmith’s College, New Cross, London, van 1 augustus 1992);

3. Jacques Ibert: “Ouverture de fête” (1940), Orchestre National de l’ORTF o.l.v. Jean Martinon, (opname in de Salle Wagram, Paris, van 28 t/m 30 oktober 1974);

4. Jacques Ibert: Uit “Escales…” (1920-’22), deel 1: “Rome-Palerme”, Orchestre National de l’ORTF o.l.v. Jean Martinon (opname: zoals genoemd in 3);

5. Jacques Ibert: “Symphonie marine” (1931), City of Birmingham Symphony Orchestra o.l.v. Louis Frémaux (opname in de Great Hall, Birmingham University, van 20 en 21 augustus 1975);

6. Jacques Ibert: Uit “Paris – Suite symphonique” (1932), deel 1: “Le Métro”, deel 2: “Faubourgs”, en deel 4: “Restaurant au Bois de Boulogne” Orchestre Symphonique de Montréal o.l.v. Charles Dutoit, (opname in de Saint-Eustache, Montréal, van 28 oktober 1992);

7. Roy Harris: Uit Symfonie nr.3 (1937-’38), in één deel: de tweede helft, New York Philharmonic o.l.v. Leonard Bernstein (opname in Manhattan Center, New York City, van 20 mei 1961);

8. Malcolm Arnold (1921-2006): “Little Suite” nr.2 op.78 (1963), Overture: Allegro moderato, Ballad: Andantino, Dance: Vivace, City of London Sinfonia o.l.v. Richard Hickox, (opname in St. Jude’s Church, London, van 12 juli 1996);

9. Jacques Ibert: “Louisville-concert” (1953), Orchestre Symphonique de Montréal o.l.v. Charles Dutoit (opname: zoals genoemd in 6);

10. Jacques Ibert: “Bacchanale” (1956), Orchestre Symphonique de Montréal o.l.v. Charles Dutoit (opname zoals genoemd in 6, maar dan van 21 mei 1992).

Gepost door spinvis